Kategorier

Bloggere

Fishing Zealand inviterer børn på gratis P&T fiskeri i Påsken

DSC_8743Fishing Zealand inviterer i samarbejde med Iglekær Put & Take, Kaldredgårdens Put & Take og Roskilde Fiskeland børn på gratis fisketur i påsken. Vi stiller alt lige fra fiskevand, fiskegrej og fiskeguider gratis til rådighed!

Vi gentager succesen fra sidste år, hvor vi lavede et arrangement med stor succes i Hove. Her var både jeg og mine børn med, og dagen var en kæmpe succes.

Nu har projektet har fået vokseværk, hvilket vi er rigtig glade for, da det giver mulighed for at få endnu flere børn ud at fiske. Det er vigtig at give børn mulighed for at stifte bekendtskab med lystfiskeri og naturen, derfor er vi glade og stolte af at kunne udbygge vores ”påske-tradition” i tre søer i år.

De tre søer, der ligger gratis fiskevand til rådighed for børnene er; Roskilde Fiskevand, Kaldredgård Put & Take og Iglekær Put & Take. Udover at tre søer giver mulighed for at flere børn kan fiske så ligger søerne også geografisk spredt, hvilket igen giver flere mulighed for at komme på fisketur.

Tilbuddet gælder for børn op til 12 år. Det eneste, der kræves, er at man tilmelder sig og er ledsaget af en voksen (ønsker den voksne at fiske skal der indløses fiskekort).

Op til påske sætter alle tre søer ekstra fisk ud så, der er gode chancer for fangst!

Fishing Zealand stiller ved hver af søerne med to certificerede fiskeguider, der vil hjælpe og instruerer børnene i at fiske. Der vil derfor være rig mulighed for at fange lidt tips og tricks i forhold til Put & Take fiskeri – og fiskeri generelt. Pure Fishing har doneret fiskegrej så selv børn uden fiskegrej har mulighed for at deltage i disse arrangementer.

Disse dage med gratis fiskeri i Put & Take søerne giver børnene en rigtig god mulighed for at komme ud og fiske og prøve kræfter med en hobby, der foregår i naturen og byder på lidt aktion og frisk luft.

Der er et loft på 30 børn til hvert arrangement, så tøv endelig ikke for længe med tilmeldingen. Tilmelding skal gøres ved de enkelte søer.

Her er de tre arrangementer du kan vælge imellem.

Fredag den 3. april 2015, kl 10 -14 byder Iglekær Put & Take og Fishing Zealand Guiderne Nikolaj Martins og Claus Eklundh Christensen på gratis fiskeri. Tilmelding til denne dag skal ske på: iglekaer@gmail.com

Lørdag den 4. april 2015, kl 10-14 byder Kaldredgård Put & Take og Fishing Zealand Guiderne Jonas Kærlin og Claus Eklundh Christensen på gratis fiskeri. Tilmelding til denne dag skal ske på: 25 54 89 61

Mandag den 6. april 2015, kl 10-14 byder Roskilde Fiskeland og Fishing Zealand Guiderne Jonas Kærlin og Gordon P. Henriksen på gratis fiskeri. Tilmelding til denne dag skal ske på: tilmelding@fiskeland.dk (NB! Lukket for tilmelding)

Herfra skal lyde en kæmpe tak til de andre frivillige guider, Pure Fishing og ikke mindst de tre P&T søer!

Vi ses ved søen i påsken!

På vegne af FZ guiderne, Nikolaj, Claus, Jonas og undertegnede.

Intensivt weekendkursus

image3‘Kick-off til forårsfiskeriet’ var titlen på mit weekendkursus d. 7-8 marts, som jeg afholdte på det hyggelige Gaardhotel (www.gaardhotellet.dk), der ligger tæt på Kalundborg. Alle deltagere fangede havørreder, hvilket egentlig ikke sker så tit, når man er en gruppe. Alene af den grund, må kystkurset siges at have været en succes!

Weekendkurset var målrettet havørredfiskere, der gerne vil møde ligesidede, lære nye pladser at kende og komme videre med deres fiskeri.

Programmet for dagene lød på to guidede fisketure efter havørreder, et 3-timers foredrag og rigtig god forplejning.

Lørdag stod den på havørredjagt i Isefjorden, hvor jeg havde planlagt besøg på tre gode fiskepladser på fjordens vestside.

Da vi kom ned til vandet på den første fiskeplads, så jeg hurtigt, at forholdene var helt perfekte. Der var nemlig en del uro i det svagt-grumsede vand. Fiskene skulle findes helt inde under land, så alle kunne være med til dette fiskeri. De første havørreder blev fanget efter 10 minutter, og så gik det ellers amok med en masse hug. Samlet set blev det til 10 havørreder, hvoraf de fire var over målet. Bedre bliver det ikke, når man er fiskeguide!

image4På dagens sidste spot fik jeg i en kort sidebemærkning nævnt, at denne fiskeplads ofte holder en god fisk. Det blev bevist, da jeg overlistede en rigtig flot havørred med min Kobberbasse-flue. Det var en blank havørred (overspringer) tæt på 60 cm, der ikke kunne modstå en gennemfiskning tæt henover et blæretangsbælte langs med land. Fisken blev en super afslutning på den første guidede tur.

Efter kaffe, kage og en stor buffet var der foredrag hjemme på Gaardhotellet med fokus på fisketeknik – og gennemgang af ca. 60 fiskepladser i Isefjorden og Nordvest Sjælland.

Søndag morgen var vi hurtigt i fisketøjet og klar til at jagte havørreder i Nordvest Sjælland – i smukt forårsvejr. Vi startede i Kalundborg fjord, og fandt dagens første havørreder her. Det blev fire havørreder og en del kontakter.

Senere på dagen afrundede vi kurset, og deltagerne sagde tak for et godt weekedkursus, fremragende service på Gaardhotellet og for masser af spændende ny læring. Flere var allerede frisk på at deltage i et weekendkursus til efteråret. Dejligt, at man kan give havørredfiskere en god oplevelse og nye ”værktøjer” til at fange flere fisk!

Næste weekendkursus afholdes d.21-22.marts 2015, og der er en enkelt plads tilbage, hvis du har tid og lyst.

Se mere her http://seatrout4you.com/weekend-fiskekurser/

Tight lines,

Lars Juel Hansen

FZ inviterer til ”Havørredjagt på kysten og i fjorden”

IMG_0719Forårsfiskeriet står for døren, og det er på denne årstid, at dagsfangster med både mange og store fisk kan gøres – så tag med på kursus og få guidernes fif og tricks til at fange kystens sølvtøj. Der er stadig et par ledige pladser på kurset, så skal du med?

Bag kurset står to af Fishing Zealands fiskeguider; Claus Eklundh Christensen (fiskekurser.dk) og Niels Lagergaard Pedersen (fishingguidedenmark.dk). Desuden deltager FZ-guide Lars Juel Hansen (seatrout4you.com) som fiskeguide.

Kurset vil fremover være en tilbagevendende begivenhed både forår og efterår, hvor kurset vil ligge i henholdsvis april og oktober måned.

Har du lyst til en fantastisk og hyggelig weekend i havørredens tegn så tag med på et lærerigt fiskekursus og få spændende og inspirerende undervisning ved Odsherreds smukke kyster, som har nogle af Sjællands bedste kyststrækninger.

Kurset er tiltænkt både erfarne og mindre erfarne ud i kystfiskeriets glæder og henvender sig til både flue- og spinnefiskere. På kurset vil du blive klædt på til selv at få succes på kysten og i fjorden fremover.

Rørvig Centret danner rammen for kurset og er valgt som udgangspunkt på grund af dets gode faciliteter og unikke beliggenhed tæt på både Isefjorden og den åbne kyst.

Kurset starter fredag aften med lækker to-retters menu i Rørvig Centrets restaurant efterfulgt af foredraget ”Genveje til havørred succes” af fiskeguiderne.

Lørdagen stater med teori, hvorefter den står på fiskeri hele eftermiddagen. Lørdag aften er der igen lækker to-retters menu i restauranten. Lars Juel Hansen holder lørdag aften foredrag om tips og tricks til Isefjordens og kystens ørreder, hvor Lars ligeledes gennemgår sine fiskepladser i fjorden.

Søndag tager vi igen på kysten. Som dagen før og afhængig af deltagernes individuelle interesser, står guiderne klar til at instruere i alt fra kaste- og fisketeknik til gennemgang af diverse set-ups og rigs.

På kurset vil du møde ligesindede og forhåbentligt skabe et netværk af fiskeglade folk. Ligeledes vil der være rigelig tid til at gennemgå alle kursisters grej og få det optimeret.

I prisen er alt inkluderet, dvs. kost, logi og undervisning til den netto sum af 2395 kr. (drikkevarer er dog ikke inkl. i prisen).

Har man ikke tid hele weekenden, kan man også deltage fra lørdag formiddag til søndag eftermiddag til en nedsat pris – 1895 kr.

Læs mere om kurset på guidernes hjemmesider på henholdsvis http://fishingguidedenmark.dk/fiskeri-kurser/weekend-kursus-rorvig/ og http://fiskekurser.dk/kurser/kurser-kystfiskeri-efter-havoerred/weekendkurser/rorvig.html

Fødevareministerens taskforce lancerer ny rapport

IMG_7722Fødevareministeren og NaturErhvervstyrelsen nedsatte i det sene efterår 2014 en taskforce for at sætte øget fokus på lystfiskeri og lystfiskerturisme i Danmark. Og det er med en vis stolthed at jeg har deltaget som repræsentant for Fishing Zealand, som på kort tid er blevet anerkendt som en succesfuld og hurtigt voksende organisation, som formår at udvikle lystfiskerturisme på et bæredygtigt grundlag med stærk lokal forankring.

Jeg har personligt længe været overbevist om, at et øget fokus på lystfisketurisme og de socioøkonomiske gevinster, som er forbundet hermed, kan komme alle os lystfiskere til gode. Og det var med denne overbevisning – og en del spændthed, at jeg takkede ja til at blive en del af taskforcen om lystfiskerturisme.

Taskforcen om lystfiskerturisme er sammensat af nogle af landets dygtigste ressourcepersoner fra myndigheder, organisationer og foreninger med interesse for rekreativt fiskeri og turisme. Ud over mig, deltager Jan Bjarni Bjarnason – Videncenter for Kystturisme, Martin Lerkenfeldt Jensen – Havørred Fyn, Jakob Munkhøj Nielsen – NaturErhvervstyrelsen, Kaare Manniche Ebert – Danmarks Sportsfiskerforbund, Lars Bendix Poulsen – Naturstyrelsen, Niels-Henrik Larsen – Erhvervs- og Vækstministeriet, Claus Henriksen, Go Fishing og Lars Henriksen -Vandpleje Fyn.

Ud over at være en slags tænketank og diskussionsforum for den videre udvikling af dansk lystfiskerturisme har taskforcen haft den mere lavpraktiske funktion at udforme en rapport med anbefalinger til Fødevareministeriet og den danske regering om, hvordan man i praksis udvikler dansk lystfiskerturisme. Her har jeg, sammen med flere andre selvfølgelig, også haft fokus på bæredygtigheden, for selvom øgede turismeindtægter via fremme af lystfiskeri er til gavn for samfundet som helhed, må denne udvikling ikke ske på bekostning af fiskebestandene, naturen eller vandmiljøet. Tværtimod skal de øgede indtægter bruges til at udvikle og bevare bestandene.

Disse mål skinner igennem i den rapport, som taskforcen netop har lanceret. Den allerførste sætning i rapporten slår dette utvetydigt fast: ”Danmark skal markedsføre sig som foregangsland i Europa med bæredygtig naturforvaltning, hvor lystfiskeriet er baseret på vilde selvreproducerende fiskebestande, som i høj grad er foranlediget af naturgenopretning og vandløbsrestaurering.”

Nogle af rapportens allermest centrale anbefalinger er følgende:

  • En bæredygtig fiskeriregulering baseret på biologisk rådgivning og understøttet af en aktiv vandløbspleje og fiskepleje
  • En klar og tydelig mærkning af garn og ruser, der signalerer forskellen til gavn for lystfiskere og andre naturbrugere
  • Udvikle grundproduktet ved styrkelse af det frivillige arbejde
  • Udarbejdelse af socioøkonomiske rapporter, som kan dokumentere betydningen af lystfiskertiltag
  • Etablering af faciliteter ved de mest benyttede fiskepladser
  • Sikre de naturlige omgivelser, som tiltrækker mange turister
  • LAG’erne bør i deres kommende arbejde have fokus på at udnytte potentialer i lyst- og fritidsfiskeri.
  • Friluftsrådet, Nordea Fonden og andre fonde bør støtte udviklingen af lyst- og fritidsfiskeri samt lystfiskerdestinationer
  • Bedre adgang for lystfiskere i de danske havne
  • Etablering af en eller flere samarbejdsorganisationer i lighed med Fishing Zealand og Havørred Fyn

I rapporten anbefales Fishing Zealand som et projekteksempel andre landsdele bør følge, og det understreges, at vores måde at sammentænke miljø og vandpleje samt udvikling af fiskebestande med indsatser over for turister, børn og unge er vejen frem.

Fx står der i rapporten:

”Lystfiskerturister lægger vægt på miljøprofilen på de destinationer de vælger, og har stor fokus på bæredygtighed. Fx er Dansk Center for Vildlaks, Fishing Zealands og Havørred Fyns arbejde med vandløbspleje, opdræt og udsætninger af lokale fiskestammer en vigtig del af det, der gør destinationerne attraktive for lystfiskere. Derfor bør dette arbejde samt formidling af dette arbejde indarbejdes i udvikling af lystfiskerturismen. ”

Det er jeg, som sagt, personligt utrolig stolt over. Arbejdet i Fishing Zealand har allerede gjort en stor forskel for de sjællandske fiskebestande, vandmiljøet, lokalerhvervene og lystfiskerne – og det er hjertevarmende, at dette anerkendes. Derudover er det godt at vide, at der er udsigt til yderligere tilslutning og opbakning fremover, så Fishing Zealand vil kunne sætte ind med fornyede ressourcer og endnu større effekt i fremtiden. Forhåbentligt kan rapporten være med til at katalysere lignende tiltag og initiativer på landsbasis.

Jeg tror og håber, at taskforcens rapport kan blive et vigtigt redskab til at skabe endnu mere fokus på udvikling af bedre forhold for fisk og fiskere. Fødevareministeren vurderer, at rapporten giver et solidt grundlag for at arbejde videre med vandmiljøet, fiskebestandene og den bæredygtige lystfiskerturisme. Og han har allerede igangsat flere initiativer på baggrund af den nye rapports anbefalinger.

Blandt ministerens nyeste initiativer er:

  • Ny afmærkning af garn og ruser
  • Markedsføring af, at fisketegnsmidlerne går til flere fisk til bl.a. turister pådk
  • 200.000 kr. til yderligere afdækning af den samfundsøkonomiske betydning af lystfiskeriet
  • Mulighed for international markedsføring af pakkeløsninger for lystfiskerrejser til Danmark
  • Aftale med Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter om at informerede lokale aktionsgrupper om anbefalingerne fra taskforcen om lystfiskerturisme.

Jeg er meget spændt på at følge og være med til at præge den videre udvikling. Taskforcens anbefalinger er klare: Der er sund fornuft i at udvikle bæredygtig lystfisketurisme og varetage lystfiskeriets, vandmiljøets og fiskebestandenes interesser – og med lidt lydhørhed fra politikernes side og en solid fælles indsats er det muligt at nå langt. Den fulde rapport kan læses her: Tackforcens rapport om lystfiskerturisme.

Lystfiskeri på børn og unge området

Lystfiskeri er en hobby eller en passion, som deles blandt rigtig mange mennesker verden over, og ikke mindst i Danmark. Folk i alle aldre nyder godt af at tilbringe tid i naturen på denne måde, men kan der ligge mere end bare ”hobby” gemt i tiden, vi tilbringer ved vandet? Kan vi alle og især børn og unge, udvikle os gennem – og lære af opholdet i naturen?

Oxford Junior Dictionary har i det 21.århundrede udskiftet ord som Acorn, Buttercup og Conker med ordene Attachment, Blog og Chatroom, og har altså udskiftet naturlige ord med disse postmoderne vendinger. Det skader nok ikke den enkelte, men synes at udtrykke en afstandstagen fra naturen som central for børn, og er dette fornuftigt?

 

plej en fisk 13 438
Her er Ørredpatruljen i gang med at restaurere et lille tilløb til Roskilde Fjord.

Ørredpatrujlen
I efteråret 2014 iværksatte Uffe Clemmensen, i Roskilde Kommune, et projekt som inddrager børn og unge i fiskeriet. Ørredpatruljen er et projekt som sigter mod social og faglig læring som udbytte. Fishing Zealand figurerer som én af støtterne bag dette tiltag. Jeg har ikke intentioner om at gå dybere ind i dette specifikke projekt, men opfordrer læseren til at læse mere om det på egen hånd. Projektet giver anledning til refleksioner omkring lystfiskeri som mere end bare jagten på store fisk. Det giver anledning til dybere indsigt i de centrale aspekter af lystfiskeriet, som kan være udviklende for os som mennesker.

Hvis vi starter med lidt filosofiske tanker, og bevæger os tilbage til den græske oldtid, skrev Aristoteles om de tre former for kundskaber, Episteme, techne og phronesis. Disse kundskaber kan vi tilegne os som mennesker på forskellige måder i livet. Begreberne har stadig relevans i dag, også når de bringes ind i lystfiskeriets kontekst.

Episteme er ifølge Aristoteles den faktuelle og universelle videnskab som eksisterer på tværs af tid om rum, hvor fagområder som biologi og økologi er glimrende eksempler på fora, hvor epistemisk viden formidles og tilegnes. Denne kundskab er derfor yderst relevant i forbindelse med f.eks. ovennævnte projekt, hvor børnene får epistemiske kompetencer når der formidles teori om f.eks. havørredens biolog, planternes vækst, og egenskaber ved de enkelte habitater. Dette kombineres med praksiserfaring ved vandet. For en kundskab som episteme kan ikke stå alene. Denne kundskab giver ikke nødvendigvis mennesker dybere indsigt i deres interaktion og forståelse af den omverden som de deltager i , men tilegnelsen af denne kundskab kan være ét af de argumenter som kan perspektiveres til hvorfor lystfiskeri kan agere som læringsplatform for børn og unge.

DSCI1359-1
Læring i naturen bryder med de daglige rammer og giver børn og unge fornyet energi og fokus.

Begrebet om techne kan og bør integreres, da denne kundskab indeholder et fokus på, hvordan vi gør bedst mulig brug af vores viden. Den agerer således som en mere instrumentel viden, som kan give svar på, hvilke redskaber vi skal bruge for at opnå et specifikt mål, samt hvordan vi bruger det bedst muligt. Her kan der lokaliseres flere gode måder at gøre tingene på, og denne viden kan ændre sig alt efter forholdene. Derfor iklæder techne sig, en mere dynamisk karakter end episteme. Her kunne et passende eksempel være den viden som deltagere i Ørredpatruljen opnår gennem strygning af fisk og udlægning af gydegrus. Qua den epistemiske viden kender børnene til ørredenes biologi og fysiologi, mens de, gennem techne, ved hvad der skal gøres for at forbedre levevilkårene for fisken, således yngel og gydefisk håndteres korrekt.

Disse redskaber og brugen af dem, vil kunne være forskellig alt efter forholdene som der arbejdes under. Denne kundskab og evnen til at iværksatte den, vil kunne formodes af have transferværdi til andre faglige områder, uden for Ørredpatrulje-regi.

 

Læring i naturen
Gennem lystfiskeri og de elementer, som dette implicerer, gives der indblik i, hvorfor ting fungerer, og hvordan de kan bruges og forbedres.

I forlængelse af dette kan lystfiskeri måske også gavne på det sociale og medmenneskelige område. Hvor techne sættes i relation til ting, så sættes phronesis i relation til mennesker, og lystfiskeri kan være en yderst social beskæftigelse. Phronesis kan vi ikke opnå gennem en formel undervisning, men læres gennem deltagelse i praksisfællesskaber. Denne kundskab omhandler således de sociale interaktionsformer som vi gør brug af som mennesker. Moral, dyd, situationsfornemmelse samt omtanke for andre mennesker, kan lokaliseres her og tilegnes gennem erfaring. Ophold i naturen og læring i denne kontekst kunne styrke netop de egenskaber som phronesis tilbyder. I interaktionen og samarbejdet med andre unge, i en særegen kontekst, vil børn og unge kunne erhverve sig erfaringer med situationsspecifikke afvejninger hvilken handlemåde der kan være hensigtsmæssig. Phronesis er foranderlig og der eksisterer ikke en endegyldig sandhed, men erfaringsbaserede skøn. Udviklingen af phronesis har ikke kun betydning for de børn som deltager i sociale indsatser som f.eks. Ørredpatruljen, men ligeledes for dem som varetager det pædagogiske arbejde.

Undervisning uden for klasselokalet, tilbyder i denne henseende en arena, hvor tingene bliver mere uforudsigelige. Netop derfor vil der ofte kunne opstå uventede situationer som kræver dømmekraft og situationel afvejning, som både gør sig gældende for børnene såvel som for vejlederen. Dermed kan et socialt projekt som førnævnte, være med til udviklingen af phronesis.

DSC_0437-1
Ørredpatruljen har indtil videre været en stor succes, og succesen fortsætter i 2015.

De filosofiske tanker fra oldtiden kan have lige så meget relevans i 2015, såfremt med lader sig inspirere af bevæggrundene herfor, og læring uden for klasseværelset, opnår mere anerkendelse som legitimt fagligt udfoldelsesområde. Dog er det videnskabelige empiriske fundament for denne form for læringspraksis stadig sparsom, men der eksisterer nogle studier, som belyser de mulige effekter, som undervisning uden for klasselokalet kan producere. F.eks. tyder et forskningsreview fra 2004 på, at deltagelse i undervisning udenfor klasselokalet kan fostre motivation for læring, når eleverne vender tilbage til klassen. Dette fordi eleverne møder en anden tilgang til læring end den vanlige.

I forlængelse af dette indikerer andre studier, at ”outdoor education programs” kan fremme kommunikative kompetencer, prosocial interaktion samt samarbejdsevner.

Der er ligeledes blevet forsket i den omsorg som børn kan udvise ovenfor hinanden i en læringskontekst og et studie argumenterer for, at børn udviser større omsorg for andre børn som ikke normalt er deres venner, når de deltager i udeundervisningen. Dette komplementeres af et dansk studie, som har undersøgt de legerelationer som etableres i udeskole. Elever som deltager i udeskole, skaber potentielt flere og nye legerelationer i denne sammenhæng, hvilket indikerer udvikling af nye interaktionsmønstre.

DSC_0361-1
Det, at skærpe de unges nysgerrighed i forhold til naturen, giver mod og lyst til ny læring.

Der eksisterer således flere studier, som peger i retningen af positive fordele ved undervisning udenfor klasselokalet, som det f.eks. praktiseres i Ørredpatruljen. Det kan vidne om, at lystfiskeri kan figurere som mere end bare en hobby, men muligvis bruges som et aktivt redskab til, at udvikle børn og elevers sociale kompetencer. Forskningen på området er stadig begrænset, så der kan ikke drages nogle konklusioner, men indtil videre taler meget af forskningen for, at bruge andre rum end klasseværelset.

Udover ovenstående forskning kan undervisningen uden for øge den fysiske aktivitet. Fysisk aktivitet har mange positive fysiologiske indvirkninger i forhold til vores almene sundhedstilstand, men yderst interessant er det, at fysisk aktivitet øger produktionen af BDNF (Brian Derived Neutrophic Factor). Dette stof produceres i hjernen naturligt og kan være medvirkende til at forhindre overdrevet celledød. Fysisk aktivitet booster produktionen af BDNF i f.eks. hippocampus og præfrontal cortex, hvorfor stoffet har betydning for vores hukommelse, indlæringsevne og muligvis vores humør.

Dette er endnu en god grund til at anse undervisning uden for klasseværelset som en indsats, der har relevans for børns og voksnes udvikling, samt indikere at Fishing Zealand, Roskilde Kommune, Uffe Clemmensen og Ørredpatruljen er på rette vej. Faktisk tyder noget forskning på, at jævnlige ophold i naturen, uden undervisning, kan fremme executive funktioner og i særdeleshed vores opmærksomhed i efterfølgende opgaver.

Om det vælges at anskue lystfiskeri som social indsats og potentiel facillitator af faglig og social læring ud fra filosofiske refleksioner, eller ud fra mere nutidige studier af ophold i naturen, ja ligger der flere gode argumentationer som fordrer denne tilgang. Ørredpatruljen kan i denne henseende opfattes som en forgangsmand, og om muligt vil andre kommunale læringsinstitutioner tage ved lære at ovenstående. Måske endda bidrage til videnskaben på området, gennem kontakt til relevante forskere.