Kategorier

Bloggere

Klassefest i Ørsted

Lørdag den 21. juni var jeg blevet hyret som guide til et børnearrangement i Ørsted Fisk og Golf. Gordon var primus motor for arrangementet, der involverede hans søns 1. klasse fra Allerslev Skole i Lejre.

Morgenfiskeriet inden ungerne ankom gav fin gevinst…

Ved solopgang mødtes Gordon og jeg for at rekognoscere og finde nogle gode steder, børnene kunne fiske. Om sommeren går fiskene ofte i nogle store stimer i fiskeparken, og nøglen til succes er at lokalisere fiskene.

Søen skulle vise sig at bugne af fisk, men de kan være ganske træge og vanskelige i sommerheden, så det var med stor spændthed, at vi afventede børnenes ankomst.

Klokken 9.00 ankom 30 børn og voksne, og vi fik nu travlt med at sætte dem ind i, hvor og hvordan fiskeriet skulle foregå. Målsætningen var at fange nogle af søens flotte regnbueørreder, men vi satte også nogle stænger ud efter skaller, så vi kunne få nogle fisk på land og skabe noget fiskeglæde blandt børnene.

Børnene var ellevilde og hjalp alle til når fiskene skulle landes.

Fiskeriet efter ørreder viste sig at være meget svært denne dag, så vi tog et par drenge med på en lille ekspedition for at fange en fisk. Og det skulle vise sig at være en rigtig god ide! Efter fem minutter på den nye plads fik vi fisk på, og en af drengene fightede fisken på land med en hjælpende hånd. Efter det var han ikke til at skyde igennem, og vi skyndte os tilbage for at vise fisken til de andre. Her var der desværre ikke fanget nogen fisk, og selvom vi efterfølgende fiskede højt og dybt med diverse agn, ville fiskene ingenting.

Da der var en halv time tilbage besluttede jeg mig for at forsøge med fluestangen, og fem minutter inden arrangementet skulle slutte var der fisk på en tørflue. Jeg skyndte mig at kalde på børnene, en pige overtog hurtigt fluestangen, og i bedste stil fik hun fisken sikkert på land. – hvilket medførte stor jubel!

Om aftenen, holdt klassen sommerfest for forældrene og her og her kunne børnene stolt servere deres frisk fangede og friskgrillede fisk.

Fiskene, der blev fanget i løbet af dagen, blev lagt i en køleboks, så de var klar til tilberedning om aftenen.  Og selvom der ikke kom mange ørreder på land, var der højt humør blandt børnene.

Det var et rigtig sjovt og vellykket arrangement i naturen for både børn og voksne, hvor fiskeriet som omdrejningspunkt skabte rammerne for en hyggelig dag.