Kategorier

Bloggere

Fiskeri på skoleskemaet i Lejre Kommune

Forestil dig en skoledag, hvor undervisningen ikke foregår i klasseværelset, men derimod ude på på den salte kyst, iført waders og mellem sten og vandplanter. Sådan har skoledagen faktisk været virkelighed for et par klasser i Lejre Kommune her i maj.

Det sædvanlige klasseværelse blev for en stund byttet ud med udsigten over Isefjorden. Skoledagen var dog ikke en ren udflugt, der var nemlig “fiskeri” på skoleskemaet. Programmet bød på varierede aktiviteter og fælles for dem alle var, at læringen skulle ske gennem praktiske udfordringer og undersøgelser.

Som introduktion til skoledagen, blev der formidlet viden om hornfiskens biologi og livscyklus. Herefter blev der udleveret fotobakker og andet dissektions-udstyr, som eleverne nu skulle tage i brug i mindre grupper. Nu blev medbragte og friske hornfisk dissekeret og undersøgt ned til mindste detalje, mens eleverne skulle identificere de enkelte organer og svare på spørgsmål omkring fiskenes nylige fødeindtag, camouflage- og organfunktioner, samt ikke mindst funktion af skæl og finner.

Det er bestemt ikke alle elever, selv i folkeskolens ældste klasser, der nogensinde har håndteret en hel fisk med indvolde. Derfor er dissektions-øvelserne også en stor “sanseoplevelse” for mange, som først skal overvinde sig selv, inden de tager mod til sig og deltager i “hands-on-aktiviteten”. Det er dog netop det som dagen går ud – det handler nemlig om læring og udvikling, mens eleverne “afmystificerer” fiskene, og på samme tid kommer til at beherske mestringskompetencer, der gør dem i stand til at besvare faglige spørgsmål.

Med afsæt i den ny-tilegnede viden om hornfisk, var det nu blevet tid at eleverne skulle iføre sig waders og have instruktion i, hvordan de selv skulle fange en hornfisk med en fiskestang. Læringskurven måtte derfor bugte sig endnu en gang, i takt med at eleverne fik styr på – selvstændigt – at kaste ud, trække blink med silkekrog ind i passende tempo, alt i mens, at “oplevelsen” af at stå i vandet med waders, skulle “håndteres”.

Eleverne var dygtige og hornfiskene var i ædehumør. Stort set alle elever fangede faktisk deres første hornfisk og flere havde endda overlistet en hel håndfuld. Oplevelse og læring fortsatte med at følges ad, og nu var det pludselig hverken “ulækkert eller klamt” at skulle håndtere en sprællevende hornfisk, som også skulle aflives. Timerne gik dog hurtigt og der var egentligt mange elever, som gerne ville have fortsat. Sådan er det faktisk ofte, når der er “fiskeri” på skoleskemaet – både lærere og elever glemmer let, at de faktisk har været i skole.

Læs mere om “Fiskeri på skoleskemaet” i vores Fishing Zealand Magazine