Kategorier

Bloggere

Den digitale lystfisker

TubsterfishingNår klubhuset er udskiftet med en Facebook-side, og fiskestangen med en smart-phone, kan man så lade være med at undre sig over, hvor vi som lystfiskere er på vej hen?

Lystfiskeri er for mange mennesker en måde at komme lidt væk fra hverdagens stress og jag, hvilket ofte indebærer, at man afskærer sig fra omverdenen, i den tid man er ude med stangen, så man uforstyrret kan suge naturens mange indtryk til sig. Andre, især den yngre generation, forbinder gerne en fisketur med musik, mobil og internet. Det betyder ikke, at de ikke nyder fisketuren lige så meget som den, der vælger at fordybe sig i naturens stilhed, men snarere, at den digitale revolution nu også har vundet indpas i lystfiskeriet. Og om man kan lide det eller ej; så er den kommet for at blive.

Nogle vil nok ryste undrende på hovedet. Den klassiske lystfisketur har jo siden tidernes morgen handlet om at komme væk fra hverdagen og fordybe sig i naturen, hvorimod disse nye digitale apparater og deres funktioner henleder tankerne på det stik modsatte. Men er det nu virkelig så galt, som det umiddelbart lyder?

De sidste 20 års udvikling af Internettet har åbnet op for mange muligheder – især når man tænker på, hvor let det pludselig er blevet at dele et hav af oplysninger, nyheder og viden med hele verden. Disse muligheder er utrolig vigtige at drage nytte af, hvis man gerne vil gøre en forskel – og at de kan række langt, er der vist ingen tvivl om; bare tag Fishing Zealand som eksempel.

Når A-Catch tager på fisketur, er kameraet mindst lige så vigtig en del af grejet som fiskestangen. Dette er ikke tilfældigt, for vores erfaring siger os, at de unge browser nettet næsten uafbrudt, og vi kan derfor holde dem opdateret med fisketure og informationer, uden at de behøver at være fysisk til stede. Kameraet tilbyder desuden også en måde, hvorpå man kan forevige en fangst uden at skade den, og derfor spiller det også en vigtig rolle i genudsætning og bevarelsen af fiskebestandene.

SONY DSCDe film og billeder vi tager, deler vi med andre medlemmer af klubben ved brug af sociale medier som Facebook og YouTube – primært for at opretholde de unge menneskers interesse. Samtidig er det også en god måde, hvorpå man kan dele viden, sprede budskaber eller bare reklamere lidt for klubbens arrangementer. For medlemmerne er det også en mulighed for at dele fisketuren med venner og familie – for en smule blær skal der da også være plads til, og hvem ved, måske resulterer dette i nye lystfiskere. Der findes ikke umiddelbart en opskrift på god ”lystfiskerpropaganda”, så det er bare med at prøve sig frem.

I A-Catch har vi efterhånden lavet et væld af videoer og billeder, hvoraf de fleste er tilgængelige over nettet. Især videoerne er et hit blandt de unge mennesker, og selv om deres kvalitet er meget svingende, har tilbagemeldingerne været rigtig gode. Når det nu er sagt, kommer vi tilbage til det indledende spørgsmål; hvor er vi lystfiskere på vej hen? I fremtiden vil vi med stor sikkerhed i meget større grad bruge den digitale teknologi inden for lystfiskeri, men allerede nu er den efterhånden så udbredt, (især blandt de unge), at man ikke bare kan ignorere den. A-Catch vil derfor gerne opfordre andre klubber og arrangører, som har svært ved at få fat på de unge lystfiskere, til at udnytte de digitale medier til deres egen fordel.

Brug de sociale medier – gerne så ofte som muligt – og vær ikke bange for at eksperimentere lidt.

 

De bedste hilsener/

Rami Al Khumisi og A-Catch’s medlemmer og bestyrelse