Bornholm viser vejen
- 29. maj 2017
Nye regler for fiskeriet på Bornholm har siden indførelsen i 2016 været en stor succes. Det er derfor oplagt at bygge videre på de gode erfaringer fra klippeøen, når Sjælland og Øerne i år skal have fastsat nye bestemmelser for fiskeriet.
Den 1. januar 2016 trådte en ny bekendtgørelse vedrørende regulering af fiskeriet omkring Bornholm i kraft. Bekendtgørelsen blev til gennem en længere, konstruktiv proces med inddragelse af de forskellige parter med forskellige interesser, herunder blandt andet Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Amatørfiskerforening, de lokale lyst- og fritidsfiskere, de bornholmske erhvervsfiskere og Destination Bornholm.
Formålet med bekendtgørelsen er at skabe grundlag for et mere bæredygtigt havørredfiskeri. Dels via nogle reguleringer af det kystnære garnfiskeri omkring Bornholm, dels via indførelse af en fangstbegrænsning – en såkaldt bag limit – på tre ørreder pr. fisker pr. dag, dog højst tre ørreder pr. båd pr. dag, gældende for alle former for fiskeri. På den måde begrænses et målrettet garnfiskeri efter havørreder samtidig med, at lystfiskere fortsat kan fange og hjemtage havørreder i rimeligt omfang.
Erfaringer kan bruges på Sjælland
De nye regler gav naturligvis anledning til både debat og kritik blandt såvel lystfiskere som fritidsfiskere. Men som det fremgår af en artikel i seneste nummer af Sportsfiskeren, så er alle parter her godt et år efter, at de nye regler trådte i kraft, enige om, at erfaringerne med de nye regler er meget positive. Det er derfor også oplagt at bygge videre på de positive erfaringer fra Bornholm i forbindelse med regulering af fiskeriet andre steder i landet.
Det er allerede tilfældet i forhold til den nye bekendtgørelse om fiskeri og fredningsbælter i Nybøl Nor, der trådte i kraft den 1. januar i år, og som dels begrænser garnfiskeriet i noret, dels indeholder en bag limit på to ørreder pr. fisker pr. dag. Og de positive erfaringer fra Bornholm indgår således også som et vigtigt led i Danmarks Sportsfiskerforbunds arbejde i forhold til den proces vedrørende revision af de tre bekendtgørelser om regulering af fiskeriet omkring Sjælland og Øerne, der i øjeblikket er i gang.
Medlemsforeningerne med på råd
Processen vedrørende revision af de tre sjællandsbekendtgørelser blev startet op med en forhøringsrunde i begyndelsen af året, og i den forbindelse afholdt forbundet i januar møde med de medlemsforeninger, der arbejder med natur- og fiskepleje på Sjælland. Formålet med mødet var at fastlægge de overordnede linjer for det høringssvar, som forbundet skulle afgive inden den 1. marts. Mødet var velbesøgt, og der var blandt foreningerne enighed om at fokusere på følgende hovedpunkter i forbindelse med revisionen af bekendtgørelserne:
- Der er behov for nye fredningsbælter ved en lang række nye vandløb, hvor der nu er kommet havørredbestande samt ved vandløb med indtræk af brakvandsrovfisk.
- Der er behov for reguleringer af fredningsbælter og bestemmelserne for redskabsfiskeri i en række konkrete områder, – først og fremmest i de sydsjællandske fjorde og Køge Bugt.
- For at øge havoverlevelsen for havørreder generelt bør der indføres en daglig fangstbegrænsning på tre havørreder pr. fisker pr. dag, som skal gælde alle fiskeriformer. Sammen med den daglige fangstbegrænsning må hver fisker kun hjemtage en havørred større end 60 cm.
- Fredningen af farvede havørreder i saltvand bør forlænges så fredningsperioden bliver fra 1. oktober til 1. marts kombineret med et forbud mod at bruge ørredgarn i fredningsperioden.
- Der bør indføres daglige fangstbegrænsninger for brakvandsrovfisk kombineret med et vinduesmål – det vil sige, at kun aborrer og gedder indenfor et vist størrelsesinterval må hjemtages. Begrænsningerne skal gælde for alle fiskeriformer.
Bag limits giver mening
Fangstbegrænsninger i form af bag limits og vinduesmål vil givetvis blive mødt med kritik og modstand fra nogle lystfiskere. Et af argumenterne vil i den sammenhæng være, at lystfiskeriet generelt er bæredygtigt, og at det derfor ikke er lystfiskeriet, der presser de vilde fiskebestande. Det er et meget relevant og holdbart argument, hvis der alene indføres den slags begrænsninger for lystfiskeriet. Men det er netop derfor heller ikke tilfældet. Pointen er, at bestemmelser om bag limits og vinduesmål skal gælde for alle former for fiskeri, altså også fritidsfiskernes samt erhvervs- og bierhvervsfiskernes redskabsfiskeri.
På den måde vil det begrænse det målrettede redskabsfiskeri efter havørred og brakvandsrovfisk, der jo reelt er det, der i forskellige områder presser de vilde fiskebestande. Hvis man således kun må hjemtage tre havørreder, så giver det eksempelvis ringe mening at fiske med ørredgarn i trækruterne. Det vil derfor sandsynligvis, som det nu har vist sig på Bornholm, medføre en ændring i fiskeriindsatsen væk fra målrettet havørredfiskeri. Samtidig vil en bag limit på tre havørreder pr. fisker pr. dag i praksis ikke udgøre en væsentlig begrænsning for lystfiskere.
Bestemmelser om bag limits og vinduesmål er i øvrigt ikke noget nyt for lystfiskere. En del foreninger har således gennem mange år lokalt fastsat bag limits og vinduesmål for fiskeriet i deres fiskevand i vandløb og søer. Det nye er, at fastsætte bestemmelser om bag limits og vinduesmål for fiskeriet i fjorde og kystområder. Her vil effekten i forhold til at sikre en bæredygtig forvaltning af de vilde fiskebestande til gengæld være større end i ferskvand, fordi det netop her vil omfatte alle former for fiskeri.
-Verner W Hansen