Kategorier

Bloggere

”Lystfiskeri på skoleskemaet” i Roskilde Kommune for 7. årgang.

Forestil dig en skoledag, hvor undervisningen ikke foregår i klasseværelset, men derimod ude på den salte kyst, iført waders og mellem sten og vandplanter. Netop sådan har skoledagen faktisk været for tre 7. klasser i Roskilde Kommune her i maj måned.

Men inden vi nåede dertil, havde de unge mennesker allerede stiftet bekendtskab med hornfisken hjemme i deres biologilokale – samt ikke mindst prøvet at kaste med en fiskestang ude på skolens græsplæne.

Roskilde Kommune og Fishing Zealand havde i fællesskab sammensat et undervisningsforløb bestående af et par undervisningslektioner, der mundede ud i en fiskedag i Roskilde Fjord for de tre 7. klasser på Sct. Jørgens Skole i Roskilde.

Som introduktion til selve fiskedagen, blev der i en dobbeltlektion formidlet om hornfiskens biologi og livscyklus i biologilokalet på skolen – her hørte eleverne om, hvordan hornfisken bruger sit næb, og hvad dens bytte er. Efterfølgende blev eleverne delt i mindre grupper, hvor de blev udstyret med fotobakker og andet dissektions-udstyr. Fishing Zealand havde sørget for at medbringe nogle friskfangede hornfisk, og de blev undersøgt ned til mindste detalje. Her skulle eleverne identificere de enkelte organer og svare på spørgsmål omkring fiskenes nylige fødeindtag, camouflage- og organfunktioner, køn samt ikke mindst funktion af skæl og finner.

Det er bestemt ikke alle elever, der har prøvet at håndtere en hel fisk med indvolde. Derfor er dissektions-øvelserne også en stor “sanseoplevelse” for mange, som først skal overvinde sig selv, inden de tager mod til sig og deltager i “hands-on-aktiviteten”. Det er netop det, som dagen og undervisningsforløbet går ud på – det handler nemlig om læring og udvikling, mens eleverne “afmystificerer” fiskene, og på samme tid kommer til at beherske mestringskompetencer, der gør dem i stand til at besvare faglige spørgsmål. Selvom der bredte sig en lidt ram lugt i biologilokalet igennem timerne, så blev de unge mennesker mere og mere modige. Stort set alle endte med at tage aktiv del i dissektionen og var meget undersøgende og interesserede. Så missionen lykkedes til fulde.

Anden del af dobbelt-lektionen foregik udendørs på græsplænen, hvor eleverne blev udstyret med stang og hjul og lærte at binde blink på linen. Efterfølgende skulle de lære at kaste og styre stangen, så der ikke blev brugt værdifuld ”fisketid” med det, når fisketuren oprandt. Denne del var mere naturligt for de unge at gå i gang med – og hurtigt blev der kastet igennem fra stort set alle.

Med ny viden om hornfisken samt mestring i at håndtere en fiskestang sagde vi ”på gensyn” til eleverne for denne gang.

Senere i maj mødtes vi igen med alle tre klasser ved Veddelev Havn, hvor den stod på fiskeri i waders, samt fiskeri fra molen. Derudover havde biologilærerne fra skolen lavet to stationer, hvor der på den ene station skulle fanges smådyr i vandkanten og tales fødekæder m.m. På den anden station blev der røget og smagt hornfisk. Her havde FZ på forhånd medbragt friskfangede hornfisk (hvis nu fiskeriet var svært på dagen) samt tre røgovne.

Flere af eleverne havde glædet sig rigtigt meget til denne dag, og enkelte havde endda medbragt eget fiskegrej. Herligt at møde denne entusiasme. Flere af både drengene og pigerne fortalte, at de allerede havde erfaring med fiskeri efter hornfisk. For størstedelen var det dog første gang, at de skulle iføre sig waders og samtidigt håndtere en fiskestang. Så af sikkerhedsmæssige grunde blev der givet en kort instruktion i, hvordan man bevæger sig i waders.

Læringskurven måtte derfor bugte sig endnu en gang, i takt med at eleverne fik styr på – selvstændigt – at kaste ud, trække blink med silkekrog ind i passende tempo, sideløbende med oplevelsen af at stå ude i vandet med waders på.

Eleverne var dygtige, og hornfiskene var til stede periodevis – dvs. ikke alle elever fik landet fisk. De første fisk som blev landet, skulle FZ-guiderne tage livet af – men som tiden gik blev eleverne mere og mere modige. Nu var det lige pludseligt hverken “ulækkert eller klamt” at skulle håndtere en sprællevende hornfisk, som også skulle aflives.

Timerne gik hurtigt, og alle elever var igennem samtlige fire stationer, Selvom langt de fleste godt kunne have brugt mere fisketid, endte dagen med store smil og højlydte grin fra de unge mennesker. Flere ville meget gerne have fortsat fiskeriet – især på stationen, hvor man fiskede i waders.

Sådan er det faktisk ofte, når der er “Lystfiskeri på skoleskemaet” – både lærere og elever glemmer let, at de faktisk har været i skole.

I øvrigt var Gordon P. Henriksen forbi for at filme til sit nye program ”UD”, hvor et af afsnittene omhandler fiskeri efter hornfisk. Klippet med eleverne starter ca. 7:30 inde i filmen, hvor du også kan se nogle af dagens fangster. Se endelig hele afsnittet, som du finder her:

Et værdifuldt undervisningsforløb var til ende, og at dømme efter både elevernes og lærernes feedback, så er vi meget velkomne en anden gang.

Dette var første forsøg med et egentligt længerevarende undervisningsforløb – og forhåbentlig ikke det sidste. Vi arbejder videre med ideen, og glæder os til at møde flere unge kommende fiskeentusiaster fremover!

Mikael Tange og Niels Lagergaard